پیشنهاد سردبیر

مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ماهواره «چمران ۱» قابلیت تغییر فاز و مدار را در فضا دارد گفت: از صبح شنبه تا اکنون چهار بار از این ماهواره رصد داشته ایم.

دریادار رستگاری: چهار بار از ماهواره «چمران ۱» رصد داشته‌ایم

امیر دریادار امیر رستگاری شنبه شب ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در گفت وگویی در تشریح و تبیین طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره «چمران ۱» افزود: امروز خبر مسرت بخشی را ملت بزرگ ایران شنیدند. ماهواره «چمران ۱» با ماموریت اثبات فناوری انتقال و تغییر مدار به فضا پرتاب شد. تا به امروز ماهواره هایی که به فضا پرتاب کرده بودیم عمدتا در حوزه تصویربرداری و مخابراتی بود که زمانی که در مدار قرار می گرفت ما هیچ گونه امکانی برای تغییر مدار و جابه جایی مدار و مانور مداری برای ماهواره های ارسالی نداشتیم.

وی گفت: در راستای طرح تحول صنعت فضایی کشور این ابلاغ به شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع داده شد که با همکاری شرکت های دانش بنیان روی یک ماهواره ای تحقیقاتی کار شود که قابلیت تغییر فاز و مدار به اصطلاح اصلاح مداری را در فضا داشته باشد که این مهم انجام شد و امروز ماهواره «چمران ۱» در مدار قرار گرفت و از روز اول یعنی از صبح تا اکنون چهار بار ما از این ماهواره رصد داشته ایم. این ماهواره کاملا در اختیار همکاران کنترل زمینی قرار گرفته و در مدار تثبیت شده و در مسیر خود حرکت خود را انجام می دهد.

ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» صبح شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.
ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره چمران ۱ به شمار می‌رود.

ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.